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E10 vs SP98 : pas de sur-consommation exagérée


ulysse35

Dept 35

Bonjour. Ci-dessous un test fait par l'institut finlandais VTT, avec certains passages-clés traduits par moi.

www
A study conducted by VTT Technical Research Centre of Finland indicates that there is practically no difference between commercial petrol grades 95E10 and 98E5 sold in Finland as regards fuel consumption in normal driving. The finding is based on driving tests conducted by VTT using six used cars of different make under laboratory conditions.
It has been frequently claimed in public that fuel consumption is significantly higher with 95E10 petrol than with its predecessor 95E or the 98E5 petrol currently on the market. The suspected higher consumption has deterred drivers of cars whose manufacturers recommend E10 from actually using it.

++On lit et entend souvent que la consommation de carburant s'élève de façon significative lorsque l'on utilise l'E10 au lieu de son prédécesseur E5-98 qui est l'essence actuellement commercialisée. Ces soupçons de sur-consommation ont dissuadé bien des conducteurs de voitures dont le fabricant autorise l'E10, à utiliser ce carburant.++

"The point of this study was to highlight how fuel consumption should actually be measured to give comparable results. Measuring fuel consumption very accurately is not as simple as it seems, because other factors affect consumption besides the fuel itself. In laboratory conditions, we can eliminate these other factors," says Juhani Laurikko, a Principal Scientist at VTT.

The VTT measurements show that the cars tested used an average of 10.30 litres of 95E10 per 100 km, as opposed to 10.23 litres of 98E5 per 100 km. The difference was 0.07 in favour of 98E5 on average, meaning that using 95E10 petrol, which has a higher ethanol content, increases consumption by 0.7%. Normalising measurement results of each individual test run with observed slight scatter in actual total work done over the driving cycle yields to somewhat higher overall difference, 1.0%.

++Les mesures faites par VTT, donnent une moyenne de 10,30 litres de 95E10 aux 100 km, contre 10,23 litres de 98E5 aux 100 km. La différence a été de 0,07 en moyenne, en faveur du 98E5. Ce qui veut dire que, l'E10 possédant un plus fort pourcentage d'éthanol, augmente la consommation de 0,7%. En pondérant les mesures des tests individuels, avec la légère dispersion dans le travail fait sur la totalité des cycles de conduite, l'on arrive à un différentiel légèrement plus élevé : 1,0%.++

An estimation of calorific values based on approximate fuel composition came out at 1.1% in favour of E5, which is highly consistent with the aforementioned 1.0% difference in consumption. Fuel consumption depends mainly on the calorific value of the fuel, i.e. its energy content per unit of volume or mass.

++Une estimation basée cette fois sur le pouvoir calorifique déduit de la composition du carburant, donne 1,1% en faveur de l'E5. Ceci est en complète cohérence avec le 1,0% calculé précédemment.++

See tables: Tabel 1: Cars used in the tests and Table 2: Summary of test results: www

How was the study conducted?

VTT obtained all the fuel used for the test runs at the same time from the Otaniemi Neste Oil service station in Espoo. So as to ensure that ethanol contents was in accordance with the specifications, the ethanol contents of both fuel batches was determined by the Finnish Customs Laboratory. The results showed 4.7% for the E5-grade and 9.4% for the E10 grade.

++VTT s'est adressé à la station-service Otaniemi Neste Oil pour se procurer en une seule fois, les carburants pour ces essais. On a soumis ces carburants aux tests de conformité aux spécifications, réalisés par le Laboratoire du Service des douanes de Finlande. Les résultats pour la proportion d'éthanol : 4,7% pour l'E5, 9,4% pour l'E10.++

VTT performed the comparison test under controlled laboratory conditions, because of practical and almost unsurmountable difficulties in measuring a car's fuel consumption accurately and repeatability in normal driving. Therefore, the public claims concerning differences in fuel consumption may be due to any number of other factors besides the type of fuel used.

++VTT réalisa ce comparatif en laboratoire, en raison des difficultés quasi-insurmontables de mesurer avec précision et reproductibilité, en conduite normale. Pour cette raison, les affirmations souvent lues concernant les différences de consommation peuvent être dûes à une multitude de facteurs hormis le type de carburant utilisé.++

The study involved six petrol-driven cars loaned by VTT employees. The cars were of model years between 1999 and 2010 and, according to their manufacturers' recommendations, compatible with E10-fuel. The cars were checked to ensure they were free of any faults or malfunctions that could have influenced the test results.

++L'étude a porté sur six voitures louées par des salariés de VTT, millésimes compris entre 1999 et 2010, et, selon les recommandations des fabricants, compatibles avec l'E10. Les véhicules avaient été au préalable contrôlés contre tout défaut ou dysfonctionnement qui auraient pu influencer les résultats du test.++

VTT measured fuel consumption using the simplest and most reliable method: measuring the weight of fuel consumed. As the density of the fuel grades was known, establishing the volume of fuel consumed was a simple matter.

++VTT a mesuré la consommation par la méthode la plus simple et la plus fiable : enregistrer la masse de carburant consommée. Dès lors que la densité de chaque carburant est connue, déduire des mesures le volume consommé est un calcul simple.++

The driving programme used for the test drives was the FTP72 programme, which features more aggressive accelerations and a high average speed than corresponding EU cycle. Two drivers were used for the tests, both of them experienced and qualified for conducting accredited exhaust emission tests. Each car was driven by the same driver in all tests. Two tests were conducted on consecutive days for each petrol grade. The running order of the fuels was random.

++Le programme de test est le FTP72 qui fait appel à des accélérations plus agressives et une vitesse moyenne plus élevée que celles du cycle UE. Deux conducteurs ont effectué ces tests, tous deux expérimentés et qualifiés dans l'exécution de tests calibrés des émissions de gaz d'échappement. Chaque voiture a eu le même conducteur dans toutes les phases de test. Deux tests ont eu lieu sur des jours consécutifs pour chacun des types de carburant. L'ordre de départ pour les carburants était aléatoire.++

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